„Nici un șurub din autobuzele care se vor cumpăra la Bucureşti nu se va fabrica în România” – interviu cu Tiberiu Klein, director tehnic la Uzina Roman Braşov

Foto: Curierul National

O veste bună există, totuși: redresarea uzinei Roman Brașov începe să prindă contur

La sfârşitul anului trecut, Consiliul General al Municipiului Bucureşti a aprobat un proiect de hotărâre privind înnoirea parcului auto al RATB. Acum, după opt luni de la hotărâre, primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a anunţat că doreşte demararea procedurilor pentru înnoirea parcului auto, lansând startul la înscrierea pentru licitaţia internaţională, prin care să se  achiziţioneze 400 de autobuze Euro 6, cu grad redus de poluare. Termenul limită pentru depunerea ofertelor scanate în SAEP este 14 august 2017.

“Așa cum am promis încă de la preluarea mandatului, modernizarea parcului auto RATB este unul dintre obiectivele prioritare ale actualei administrații. Pregătirea licitației a fost un proces de durată din cauza elaborării tuturor documentelor necesare, dar, prin publicarea anunțului pe SEAP, intrăm, în sfârșit, în linie dreaptă cu achiziționarea acestor autobuze. Noile mijloace de transport în comun vor oferi bucureștenilor condiții moderne și civilizate de transport în comun, adaptate la standardele europene. De asemenea, ne dorim ca, prin acest demers, să încurajăm utilizarea transportului în comun de către bucureșteni în defavoarea autoturismelor personale”, spune Gabriela Firea, într-un comunicat al PMB.

Fiind o acţiune de anvergură, am considerat că această licitaţie ar putea veni şi în sprijinul producătorilor români și poate s-ar evita precedentul – care a umplut de penibil – creat la METROREX, recent, când un producător român, exportator de rame de metrou în alte state, a fost pe nedrept exclus.  Pentru că producătorii români contribuie substanțial la bugetul național și ar avea dreptul la o licitație corectă, ne-am gândit să întrebăm un fabricant român de autobuze, care sunt perspectivele de a mai circula vreodată în Capitala României, sau în alte oraşe ale ţării, cu autobuze româneşti.

Iată ce am aflat, însă, de la Tiberiu Klein, director tehnic la Uzina Roman  Braşov, în exclusivitate pentru Transparent News:

Primarul general al Capitalei a anunţat o licitaţie de autobuze pentru achizitionarea a 400 de bucăţi. Dumneavoastră, ca producător, vă depuneţi dosarul de licitaţie?

  • Noi nu mai fabricăm autobuze de 4 ani de zile, datorită inapetenţei primarilor din România pentru autobuze (românești). Şi atunci, din păcate, a trebuit să închidem acea facilitate, direcţionând oamenii în altă parte.

Şi atunci dvs. cu ce aţi mai rămas, numai cu producţia de autocamioane?

  • Da, cu autocamioane. Facem autocamioane speciale pentru armată, pentru construcţii, etc. Plus că acolo (în dosarul de licitaţie la Primăria Capitalei n.r) există o condiţie foarte interesantă – să fi livrat în ultima perioadă un număr de 360 de autobuze în ultimul an sau ultimii trei ani. Deci, oricum, cam astea au fost condiţiile impuse de către cumpărătorii, din România, în general… să ai o comandă de minim 5-10 milioane de euro. Astea au fost condițiile impuse si de Primăria Braşov şi de cea din Constanţa.  Azi nu mai fabricăm autobuze… asta este situația.

Să înţeleg că cererea de autobuze pe piaţa românească, pentru autobuze fabricate în România, nu mai există sau este limitată?

  • Nici nu a existat în ultimii ani. Acum a apărut această cerere la Bucureşti, plus că în alte părţi a început să apară cererea de autobuze electrice, care sunt altceva. Şi sunt curios dacă autobuzele fabricate la Arad, unde există un produs al lor, vor putea face faţă (condițiilor de la licitații – n.r.).

Şi atunci, licitaţia pe care a lansat-o Gabriela Firea, ce scop are? Dacă România nu poate să asigure nici o cerere, nu poate nici măcar participa la vreo licitaţie, pentru că nu are cum, de ce se mai spune că pot participa şi firme româneşti?

  • Licitaţia este pentru a asigura călătorilor din Bucureşti condiții civilizate de a călători. Pe de altă parte, probabil, şi pentru ca reţeaua de service din România a fabricantului care va vinde, să poată face service-ul. În România nu se va fabrica niciun şurub pentru aceste autobuze. Ele vor fi fie MAN, fabricate în Turcia, fie Solaris, din Polonia, fie Mercedes, cum a mai fost şi mai este…nu știu dacă mai vin şi alţii.

Practic, tot de la firme străine pot cumpăra. Din câte spuneţi, acestea sunt singurele oferte…

  • 100%

Dar afacerea dumneavoastră cu autocamioane cum mai merge? Care este situaţia?

  • Noi suntem în reorganizare, fiind în stare de insolvenţă şi încet-încet, am început să livrăm… am câştigat anul trecut un contract cu MApN, la o licitatie, şi încercăm să livrăm. Suntem în faza de livrare conform planului şi chiar suntem puţin în avans.

Vă puteţi redresa deci, adică, veți putea să ieşiţi din starea asta?

  • Eu sper că da…am parcurs șase semestre şi suntem la zi cu toate obligaţiile pecuniare, şi mai avem șase semestre din acest plan de redresare cu posibilitatea de prelungire de încă un an. Deci, până acum suntem în plan cu toate plăţile stabilite de către tribunal la vremea respectivă, la masa credală.

Am putea să ne gândim că, dacă veți putea să vă dezvoltaţi veți putea să atrageți forţă de muncă și de la judeţele mai sărace de lângă dvs.?

  • Trebuie să începem să producem mai mult ca să avem… asta este intenţia, dar e prematur să vorbim acum.

Lucian Ionescu

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *