Luni este prima zi de școală pentru aproximativ 2,3 milioane de elevi și copii de grădiniță

Foto: Mediafax.ro

Preşedintele Klaus Iohannis a participat, luni, la festivitatea de deschidere a noului an şcolar preuniversitar la Liceul “Gheorghe Şincai” din Capitală.

”Mă bucur să mă aflu astăzi la Colegiul Național ‘Gheorghe Șincai’, cu ocazia începerii noului an școlar și a aniversării a 125 ani de experiență ca instituție școlară de excelență”, a spus în  deschiderea alocuțiunii, președintele României.

Chiar dacă deschiderea anului școlar este considerată zi de zărbătoare pentru mulți părinți, elevi și profesori, Klaus Iohannis nu a ezitat să spună lucruri foarte triste referitoare la starea actuală a sistemului de învățământ românesc.

“Există, din păcate, mulți elevi în România care încep anul școlar fără manuale sau în clădiri care nu respectă standarde minime. Se pare că de fiecare dată începerea noului an școlar pe unii îi ia prin suprindere. Fiecare guvern ridică din umeri, arătând cu degetul spre guvernul dinainte. Așa însă lucrurile nu se îmbunătățesc. În România anului 2017 — soluția salvatoare a ajuns să fie reintroducerea și reîntoarcerea la metode demult apuse, ca de exemplu manualul unic sau recentralizarea la București a tuturor lucrurilor care au întâmpinat dificultăți la nivel local. Această abordare nu este cea bună. Și acestea nu sunt singurele probleme. Părinții și elevii sunt supuși unor schimbări majore în sistemul de învățământ o dată la câțiva ani sau, mai nou, mai des, ceea ce le limitează semnificativ posibilitatea de a-și planifica traseul educațional. Numai în această vară am trimis spre reexaminare Parlamentului nu una, nu două, ci trei inițiative legislative, care modificau nu știu a câta oară cadrul actual, care deja este confuz și greoi. Legea Educației trebuie să înceteze să mai fie un puzzle ale cărui piese se schimbă continuu, pierzându-se astfel imaginea unitară”, a spus Iohannis, la deschiderea anului școlar la Colegiul Național “Gheorghe Șincai”.

Președintele a subliniat că una dintre prioritățile sale o reprezintă construirea unei Românii educate,unde elevul trebuie să fie în centru.

“Eu cred într-o viziune pe termen lung asupra educației care să fie construită prin participarea tuturor celor implicați. De aceea, am creat grupuri de lucru care au inclus atât reprezentanți ai cadrelor didactice, cât și ai părinților și elevilor, împreună cu experți, reprezentanți ai societății civile și ai mediului privat. Proiectul național ‘România educată’ se dezvoltă dincolo de vocile stridente, de scandaluri, de polemici sterile, adunând împreună pe toți cei care pot da o mână de ajutor în mod constructiv, profesionist și mai ales coerent. Acesta este și modelul de școală pe care îmi doresc să-l avem în România”, a arătat șeful statului.
Potrivit acestuia, este clar că, indiferent de modul în care va arăta România, de cum se va dezvolta economia și de cum va fi construită Strategia Națională pe Educație, există o serie de provocări urgente cărora trebuie să li se răspundă.

“Chiar dacă ne place să credem că am bifat ‘misiune îndeplinită’ pe tema alfabetizării, cândva, prin anii ’60 deja, o mare parte dintre elevi termină școala ca analfabeți funcționali. Adică, deși pot citi, nu pot înțelege semnificația unui text scris și, prin urmare, întâmpină dificultăți chiar și în cele mai ușoare situații. Altă problemă gravă este abandonul școlar, care, în ultimii ani, a atins o rată alarmantă, una dintre cele mai mari în Uniunea Europeană. Nu ne putem permite acest lucru ca societate. Nu ajută cu nimic să mutăm vina de la autoritățile centrale la autoritățile locale, de la un guvern la altul sau de la școală în familie. Succesul sistemului educațional este singura cale de supraviețuire a României puternice, iar eșecul său ne condamnă la involuție”, a mai spus  președintele României.

Elena Jula

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *