UDMR, obligată de instanță să dezvăluie publicului aspectele sale cele mai delicate

Foto: Adevarul.ro

Pentru a se cunoaște cum au fost cheltuiți banii primiți de la bugetul de stat de Uniunea Democrată a Maghiarilor din România (UDMR), în baza legii 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public, Asociația Atlatszo Erdely Egyesulet (denumirea înseamnă Asociația Transparent Transilvania – n.r.) a cerut organizației, printr-o adresă, să comunice pe ce au fost cheltuite fondurile (fiind vorba de banii statului). Refuzul UDMR față de cererea asociației menționate a generat un proces, în care instanța de judecată a fost chemată să se pronunțe.

Sentința din decembrie 2017 a Tribunalului Cluj, care obliga UDMR să comunice o serie de informații publice, a devenit definitivă, după ce UDMR nu a formulat recurs în termen legal.

În apărarea ei, Uniunea a susținut că, fiind o organizație neguvernamentală, fără statut de utilitate publică, nu ar avea obligația de a furniza informații la cererile întemeiate pe Legea 544/2001.

Instanța a apreciat, însă, că UDMR este o organizație neguvernamentală de utilitate publică, având în vedere că desfășoară sistematic și preponderent activități în interesul colectivității maghiare din România și este finanțată pentru realizarea acestor activități din bani publici. Dispozițiile art. 2 lit. A din Legea nr. 544/2001 se referă la organizații neguvernamentale de utilitate publică și nu la cele recunoscute ca fiind de utilitate publică, contrar susținerilor UDMR, nefiind astfel înlăturată incidența Legii 544/2001.
UDMR a fost obligată de către instanța de judecată să furnizeze informațiile de interes public cerute de Asociația Atlatszo Erdely Egyesulet, și anume:

– lista imobilelor aflate în prezent în proprietatea UDMR, cu adresa şi numărul cadastral/topografic, anul şi modul dobândirii, respectiv preţul de cumpărare al acestora şi numele vânzătorului;

– lista imobilelor închiriate în prezent de către UDMR, cu locaţia (adresa), numele proprietarului, respectiv chiria anuală plătită pentru acestea.

– o listă cu cheltuielile de întreţinere şi reparaţii ale imobilelor aflate în proprietatea / în chiria UDMR, pe perioada 2009-prezent, specificând pe scurt lucrarea efectuată şi numele firmei care a efectuat lucrarea.

– o listă cu diurnele primite de către angajaţii UDMR (respectiv persoane care reprezintă UDMR) pentru deplasări în afara graniţelor ţării din 2009 până în prezent. Lista să conţină data de început şi sfârşit a deplasării, destinaţia, respectiv suma de bani plătită ca diurnă.

– o listă cu operele de artă cumpărate din 2009 de către UDMR, cu numele autorului, o prezentare succintă a operei, respectiv preţul plătit pentru aceasta.

UDMR primește anual milioane de euro doar din bugetul Secretariatului General al Guvernului. La acești bani se mai adaugă banii din bugetul Ministerului Culturii, al Departamentului pentru Minorități, al primăriilor și consiliilor județene controlate de UDMR.

Exemple de finanțare directă a statului român pentru acest ONG sunt foarte multe, încă din perioada anilor 1990, asta dacă ar fi să nici nu mai luăm ca exemplu finanțarea din partea statului român din ultimii ani.

Potrivit adresei nr. 15C/232/rp/20.11.2008 a Secretariatului General al Guvernului, sumele încasate anual de UDMR, ca partid politic, din bugetul Guvernului României au fost următoarele: 389.784 lei – anul 2000; 616.938 lei – anul 2001; 746.944 lei – anul 2002; 746.944 lei – anul 2003; 746.944 lei – anul 2004; 729.480 lei – anul 2005; 729.481 lei – anul 2006; 729.481 lei – anul 2007.

Cel puțin din anul 2009, UDMR este finanțată de statul român ca o organizație non-guvernamentală a comunității maghiare din România.

Numai în ultimii șase ani, UDMR a primit fonduri de 28 milioane de euro.

De asemenea, conform actului normativ din 2013, dintr-un total de 81,3 milioane de euro, având ca destinație finanțarea minorităților din România, UDMR a primit 18 milioane de lei, mai mult decât în 2012 când a primit 17,1 milioane lei și 15,98 milioane lei în 2011.

Merită amintit că în zilele de mare frământare socio-politică din decembrie 1989, care a generat căderea regimului comunist, UDMR a fost prima formațiune politică înființată în țara noastră, cu scopul declarat de a reprezenta interesele comunității maghiare. De atunci și până în prezent, UDMR a fost prezentă, cu unele mici excepții, la guvernarea României. Trebuie subliniat că România este singura țară din Uniunea Europeană care a permis, în mod legal, constituirea unor formațiuni politice pe criterii etnice. De multe ori s-a pus problema de ce UDMR a participat la guvernarea României, alături de partidele existente dacă nu este partid? Bineînțeles, din motive politice lesne de înțeles, UDMR a beneficiat întotdeauna de prerorativele unui partid politic. Recunoașterea că UDMR este un ONG, dar este percepută ca partid politic, a venit chiar și din partea unui important reprezentant al ei și anume Petres Sandor, fost prefect al județului Harghita,care, în anul 2014, a făcut declarația următoare: ”Uniunea Democrată Maghiară este o organizație înregistrată în Registrul Național al ONG, asimiliarea organizaţiilor aparţinând minorităţilor naţionale cu partidele politice fiind posibilă doar sub aspect electoral în condiţiile stabilite de norme legale speciale”.

Așadar, atunci când se pune problema ca UDMR să manifeste un minim respecta față de un simbol național, adică să arboreze drapelul României pe sediile sale, UDMR e un ONG și, deci, nu este obligată de lege la un astfel de gest. În schimb, atunci când trebuie să primească fonduri publice, UDMR este un ONG-partid, care are tot dreptul să încaseze milioane de euro. O fi frumos să acuzi neseriozitatea și necinstea formațiunilor politice românești, iar tu să calci tocmai în abaterile pe care le înfierezi, când vine timpul alegerilor?

Ileana Kiss

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *