Și vopseaua pentru marcajele rutiere se fură. De ce nu?

Foto: youtube.com

Se spune că nimic nu întrece inventivitatea românilor, mai ales când este vorba de furat. În România se fură aproape orice. De la rufe puse pe sârmă la uscat până la rafinării, totul este de furat. Iar când se crede că s-a terminat se mai găsește câte cineva care are o idee năstrușnică. Complici suntem cu toții, cei care nu ne implicăm, oricât de mult am vrea să aruncăm vina numai pe seama altora!

Cui îi dădea prin cap să fure vopsea folosită la marcajele rutiere? Nu vă vine să credeți. Lucrul acesta a făcut-o chiar și o firmă care face sandvișuri, pe mâna căreia s-a dat marcarea a sute de kilometri de șosele.

În loc să fie trasate pe o lăţime de 15 cm, aşa cum prevede legislaţia internaţională, ai noştri fac liniile continue mai înguste. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere aruncă vina pe firme, cu care tot ei au semnat contracte.

Reprezentanţii ONG-urilor – împreună cu experţi autorizaţi – au verificat, anul trecut, mai multe marcaje din Bucureşti. Niciunul nu respecta standardul rutier.

Pe Şoseaua Andronache, din Sectorul 2, de exemplu, benzile sunt mai înguste decât prevede legislaţia. Linia are 13,4 centimetri în loc de 15.

E clar că vorbim de 2 centimetri lipsa. Din punctul nostru de vedere acei 2 centimetri sunt furaţi, ceea ce denotă faptul că acel marcaj nu îndeplineşte condiţiile de siguranţă”, spune Cătălin Codescu, preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulație.

Potrivit Primăriei Capitalei, firmele care au împărţit lucrarea din Andronache sunt: SC Tehnosmart Construct SRL şi SC Gamida Euromark SRL. Marcajul, încă în garanţie, a costat 147 de mii de euro şi a fost trasat pe o distanţă de aproximativ 2 kilometri.

Probleme similare sunt şi în alte oraşe din țară, nu numai pe autostrăzi şi drumuri naţionale.

Este deja notoriu cazul Georgianei Ghegeliu, care şi-a pierdut o mână în accidentul de pe DN 1, din cauza unui parapet metalic desprins din structură. Tânăra a dat în judecată Compania Naţională de Drumuri şi a obţinut în instanţă o despăgubire record – de 1 milion de euro. După cinci ani de anchetă s-a stabilit că vinovăţia pentru mutilarea fetei o poartă administratorul drumului, adică actualul CNAIR.

Reprezentanţii CNAIR susţin că abia acum vor verifica toate marcajele. Nu au făcut-o până acum, pentru că nu au avut cu ce. Compania Naţională de Drumuri a cumpărat abia în decembrie anul trecut un laborator mobil, capabil să verifice o întreagă lucrare.

S-au făcut câteva verificări, cum ar fi pe porțiunea de drum între București și Fundulea.

Valorile obţinute arătau că, pe un sfert din distanţa de la Bucureşti la Fundulea, marcajele au o luminozitate de 3 ori mai mică. Asta implică, pe timp de noapte, un risc de trei ori mai mare pentru producerea de accidente.

Aparatele au înregistrat maximum 60 de lucși faţă de minimum 150 de lucşi cât ar fi trebuit să fie – conform caietului de sarcini impus de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Codescu susține că în acest fel se face economie la material în detrimentul siguranţei rutiere. O bandă mai îngustă cu câţiva centimetri permite executantului lucrării ca la 100 de km trasaţi să economisească materiale cât pentru alţi 25 de km.

Un astfel de marcaj nu este vizibil pe timpul nopții sau pe timp de ploaie ceea ce înseamnă că marcajul este nefuncțional.

CNAIR confirmă că aceste lucrări au fost prost făcute și acuză firma care a executat lucrarea, adică Teo Trans Consulting SRL.

Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR: „Astea sunt contracte încheiate în urmă cu ani de zile. S-au făcut cum s-au făcut… Vorba aia… ce să facem? Să ne apucăm şi noi cu moştenirea trecutului ca alţii? Nu! Am constatat, ştim care sunt problemele… Atenţie mult mai mare la contracte de acum încolo.

La rândul lui,  administratorul societăţii Teo Trans Consulting, Adrian Teodorescu, are o explicaţie: ”S-ar putea ca ceea ce aţi măsurat să nu fie marcajul aplicat de noi, ci nişte resturi de marcaje rămase acolo de pe vremuri… Pentru că acolo nu a fost făcută nicio întreţinere a părţii carosabile.”

Firma figurează la Registrul Comerţului cu sediul social într-o garsonieră din sectorul 3 al Capitalei. O locatară din blocul unde firma își are sediul spune că firma lui Adrian Teodorescu se ocupa de vânzarea gogoșilor și nu știe ca aceasta să se fi ocupat de marcaje rutiere: ”Vindeau gogoşi, plecau cu navete pregătite

Adrian Teodorescu, administratorul societăţii: “Deci, gogoşi chiar nu am vândut niciodată… Dacă credeţi că poţi să vinzi gogoşi de la etajul 10. Chiar nu! Am avut o altă firmă. Vindeam sadvişuri.. În niciun caz gogoşi”.

Adrian Mugurel Teodorescu este fratele lui Răzvan Teodorescu – care a fost director de achiziţii chiar în Compania Naţională de Drumuri. Relaţia de rudenie dintre ei a trezit suspiciuni. Răzvan Teodorescu a intrat în vizorul Agenţiei Naţionale de Integritate care a suspectat un conflict de interese între el şi fratele său.

România cheltuieşte anual 1 miliard de lei pentru marcaje rutiere. Banii ar ajunge pentru o sută de mii de kilometri de benzi trasate, la preţul mediu de pe piaţă. Asta înseamnă că am putea revopsi într-un an toate marcajele din ţară. Iar dacă lucrările ar fi şi de calitate numărul accidentelor de circulaţie ar putea scădea considerabil.

2.000 de oameni mor anual în accidente rutiere. Iar alţi 9 mii sunt grav răniţi şi rămân mutilaţi pe viaţă. O statistică neagră care poziţionează România pe locul doi în Europa, după numărul nenorocirilor de pe şosea. Multe dintre aceste tragedii se produc din cauza lipsei marcajelor şi a parapeţilor de protecţie susţin ONG-urile – care acuza autorităţile că tratează cu nepăsare starea drumurilor.

Lucian Ionescu

2 Replies to “Și vopseaua pentru marcajele rutiere se fură. De ce nu?”

  1. Se fură tot în Românika. Mai ales când ai la degetu mic pâinea și cutitu. Au început să dea din gard în gard și Compania de drumuri și executantul lucrării când au fost prinși cu furtul. Ce performanțe să măsoare cu aparatul ăla, că tot Spirea decide … Experta Rugină e omu de casă a lui Spirea de la Vesta. Ea critică el face lucrări. Treaba merge, dau cu vopsea de doi lei, ei încasează și oamenii mor pe drumuri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *