De la 1 ianuarie 2019, mașinile poluante vor circula doar noaptea în București

Foto: Monitoruldecluj.ro

De la începutul anului și până în prezent au fost discutate proiecte și chiar au fost luate unele măsuri împotriva poluării aerului din surse multiple.

Potrivit ultimelor studii, Bucureştiul este una dintre cele mai poluate capitale din Europa, nivelul particulelor care provin de la emisiile poluante generate de industrie şi trafic depăşeşte, zilnic, nivelul maxim acceptat de legislaţie.

Unul dintre proiecte mult discutat în cadrul ședințelor Consiliului General al Capitalei a fost încurajarea bucureştenilor să circule cu transportul în comun, care, pentru a-şi face loc prin traficul sufocant, are nevoie de benzi unice. Alte proiecte au vizat stimularea circulației cu bicicletele. În legătură cu acest lucru s-a pus în discuție ca accesul maşinilor în centrul oraşului va fi interzis, în special a acelora care poluează mult. Ar fi vorba de motorizările euro 2, 3 sau 4.

În același context, funcţionarii primăriei încurajau cetățenii să circule mai mult cu bicicleta, promițând 100 de km de piste pentru biciclete, dar şi spaţii de închiriat sau chiar parcări specializate. Desigur, majoritatea au rămas doar pe hărtie.

Potrivit datelor oficiale, Bucureștiul este tranzitat zilnic de 1,5 milioane de mașini. Inspirându-ne de la țările europene unde preocuparea pentru reducerea poluării chiar este o prioritate pentru protejarea sănătății oamenilor, unii s-au gândit că unele măsuri ar putea fi aplicabile și în România.

“Aș merge mult pe sistemul aplicat în Germania. Acolo nu intră mașinile care poluează. Nu este o suprataxare, ci o limitare a mașinilor. Putem lua o decizie precum cea în cazul rovinietei”, a spus Aura Răducu, director executiv al Autorității de Transport Bucuresti-Ilfov.

Dar pentru a-l adapta la nivelul Capitalei noastre trebuia găsită o modalitate de selecție a mașinilor, care trebuia să fie vizibilă. Astfel, proprietarii mașinilor cu sistem Euro 5 și Euro 6 vor primi o vinietă verde, pe care vor fi obligați să o aibă lipită de parbriz. Aceasta ar urma să fie obținută de la certificatori autorizați. Dar cum rămâne cu celelalte mașini care nu se încadrează la aceste sisteme?

Așa că s-a renunțat și la asta și… o altă ședință și un alt proiect propus în discuție.

Un nou plan vizează ca străzile din centrul orașului, în care mașinile poluante sunt interzise, vor fi marcate cu indicatoare de culoare roșie, pentru ca șoferii să își dea seama că nu pot intra dacă nu au o mașină cu nivel de poluare cel puțin Euro 5.

Ultimul proiect anti-poluare a fost propus de consilierul Lucian Iliescu.

Potrivit acestuia, mașinile în sistem Euro1 și Euro2 să nu mai circule în București decât noaptea, interzicându-se accesul acestora pe străzile Bucureștiului în intervalul orar 06:00-22:00. Proiectul va fi pus pe ordinea de zi a CGMB la sfârșitul acestei luni sau într-una din ședințele din luna mai.„Dacă va fi votată, hotărârea intră în vigoare la 1 ianuarie 2019, pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2. Pentru aceste maşini, interzicerea circulaţiei este valabilă în intervalul orar 6 dimineaţa – 10 seara, adică pot circula noaptea, pentru că sunt şoferi care vin în tranzit, de exemplu. Vor intra în aceasă categorie de maşini şi cele utiltare, care transportă beton, dar şi taxiurile. Amenzile vor fi de 2.000 de lei pentru nerespectarea acestei prevederi. În ceea ce priveşte maşinile Euro 3, acestea ar urma să fie interzise din 2020, iar cele Euro 4 din 2021. La fel se întâmplă în oraşe precum Bologna, Torino sau Bruxelles şi Budapesta”, a declarat, Lucian Iliescu, consilier al Partidului Mişcarea Populară.

Porivit proiectului de hotârâre, fac excepţie de la această restricţie: autovehiculele îndreptăţite să utilizeze semnale speciale de avertizare luminoase, autovehiculele care efectuează transport în comun, , ambulanţele, ale celor care îndeplinesc sarcini publice, transportă alimente, respectiv autovehiculele de depanare sau de transport vehicule care cu girofare galbene. Totodată, în această categorie de excepţie se încadrează şi autovehiculele diplomaţilor, militare, autovehiculele care transportă persoane cu handicap locomotor şi carele TV.

Este imperios necesar a se lua măsuri de descurajare a circulaţiei cu autovehicule poluante în oraş, şi venind în întâmpinarea şi completarea măsurilor de eliminare a parcului auto poluante care se regăsesc în propunerea P.M.B a Planului Integrat de Calitate a Aerului în Municipiul Bucureşti, consider oportună restricţionarea circulaţiei, cel puţin pe timpul zilei a acestui tip de autovehicule”, se arată în expunerea e motive a proiectului, semnată de consilierul PMP.

Lucian Ionescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *