Preşedintele CJ Harghita, Borboly Csaba, îndeamnă profesorii și elevii maghiari să facă sesizări la CNCD. Ce se ascunde în spate

Consiliul Judeţean (CJ) Harghita va sesiza Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD), reclamând faptul că elevii maghiari sunt discriminaţi în privinţa modalităţii de învăţare a limbii române şi că sistemul educaţional nu oferă sprijin şi soluţii în acest sens.
Propunerea de plângere a fost prezentată vineri de preşedintele CJ, Borboly Csaba, în şedinţa ordinară a acestui organism, în document precizându-se faptul că intenţia membrilor comunităţii maghiare este de aprofunda limba română, însă eforturile sunt obstrucţionate de actualul sistem de educaţie, pe care îl numesc “discriminatoriu”, potrivit agerpres.ro

În plângerea către CNCD sunt citate articole din Legea educaţiei, care arată că ‘în cadrul învăţământului preuniversitar cu predare în limbile minorităţilor naţionale, toate disciplinele se studiază în limba maternă, cu excepţia disciplinei “Limba şi literatura română”, aceasta urmând să se predea pe tot parcursul învăţământului preuniversitar “după programe şcolare şi manuale elaborate în mod special pentru minoritatea respectivă”.

Potrivit documentului, deşi aceste prevederi au intrat în vigoare în 2011, ele nu au fost încă implementate, disciplina fiind predată elevilor din secţiile de limbă maghiară după programe şi manuale utilizate în unităţile de învăţământ cu predare în limba română.

“Prin această atitudine de pasivitate şi datorită lipsei de măsuri din partea ministerului (n.r.- Ministerul Educaţiei), s-a creat o situaţie discriminatorie, bazată pe criterii de naţionalitate, etnie şi limbă, în urma căreia am fost constant dezavantajaţi în cursul anilor şcolari faţă de elevii instituţiilor şcolare cu predare în română, fapt ce a culminat prin rezultatele slabe obţinute de elevii din instituţiile şcolare cu predare în limba maghiară la examenul de bacalaureat naţional, în comparaţie cu eforturile depuse şi cu notele obţinute la celelalte discipline. S-a încălcat astfel dreptul elevilor din instituţiile şcolare cu predare în limba maghiară privind accesul la educaţie şi formare profesională în condiţii de egalitate, elevii români – având limba maternă română – beneficiind de un avantaj nejustificat atât în procesul de învăţare a limbii şi literaturii române urmată de susţinerea examenului de bacalaureat, cât şi în privinţa posibilităţilor de continuare a studiilor, respectiv dezvoltarea carierei pe viitor”, se arată în plângerea ce va fi înaintată CNCD.

De asemenea, se susţine că lipsa programelor şi a manualelor speciale echivalează cu aplicarea unui tratament diferenţiat, acordarea unor privilegii elevilor din şcolile cu predare în limba română, o abordare care nu-şi găseşte nicio justificare raţională sau o motivare obiectivă sau rezonabilă, iar acest lucru înseamnă încălcarea mai multor principii din Legea educaţiei: principiul echităţii, în baza căruia accesul la învăţare se realizează fără discriminare, principiul egalităţii de şanse şi principiul centrării educaţiei pe beneficiari.

În plângere se face trimitere şi la rezultatele unui studiu pe această temă, realizat recent, din care reiese că există interes şi o nevoie de învăţare a limbii române în rândul elevilor maghiari, dar şi al părinţilor şi profesorilor, dar că actualul sistem de învăţare nu încurajează acest lucru, iar disciplina devine neatractivă.

“Urmărind programa şi folosind manualele destinate unităţilor de învăţământ cu predare în limba română şi în lipsa opţiunii pentru programe şi manuale speciale elaborate minorităţii maghiare, limba română nu poate fi aprofundată, deşi majoritatea elevilor învaţă acasă în medie o oră pe zi. În aceste condiţii, disciplina devine neatractivă, lipsită de sentimentul succesului în rândul elevilor maghiari, care în lipsa oportunităţilor de a comunica în limba română într-o regiune locuită cu precădere de populaţie maghiară consideră că programa şcolară şi programa de examen conţin prea multe cerinţe, de o complexitate ridicată. Drept urmare, se favorizează studiul limbii engleze, ale cărei conţinuturi, mijloace şi metode de predare le sunt mai accesibile”, se mai precizează în plângere.

În finalul documentului se arată că, în baza motivelor expuse, rezultă “o bănuială legitimă de discriminare pe criterii de naţionalitate, etnie şi limbă” şi se solicită CNCD analizarea situaţiei, sancţionarea tuturor formelor de discriminare şi luarea măsurilor legale.

“Având în vedere toate motivele prezentate în cuprinsul prezentei, rezultă o bănuială legitimă de discriminare pe criterii de naţionalitate, etnie şi limbă a elevilor din cadrul unităţilor şi secţiilor şcolare preuniversitare cu predare în limba maghiară atât în privinţa programului de învăţare şi a manualelor puse la dispoziţie, cât şi în ceea ce priveşte modul de corectare şi evaluare a lucrărilor de bacalaureat la disciplina limba şi literatura română, motiv pentru care în temeiul atribuţiilor cuprinse la art. 19 din O.G nr. 137/2000, solicităm analizarea, verificarea şi investigarea cauzei şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, respectiv luarea oricăror măsuri ce intră în competenţa instituţiei Dvs”, se arată în finalul documentului, aflat în faza de propunere.

Preşedintele CJ Harghita, Borboly Csaba, a declarat presei că s-a sesizat o discriminare şi în privinţa corectării lucrărilor la Limba şi literatura română de la bacalaureat, pornind de la faptul că “aproape 70-80% dintre contestaţii au fost acceptate”, iar notele elevilor maghiari au crescut uneori şi cu patru sau cinci puncte.

Borboly a cerut tratament egal pentru copiii maghiari şi a spus că se va trimite o adresă şi către Avocatul Poporului, afirmând că nu există susţinere în cadrul Ministerului Educaţiei pentru rezolvarea problemei.

“Vom depune această plângere la CNCD şi pregătim şi o adresă către Avocatul Poporului, prin care, la fel, vom solicita analizarea situaţiei şi în privinţa învăţării limbii române să fie luate nişte măsuri. S-a văzut că în Parlament UDMR a propus, ce s-a putut, şi s-a votat, dar ordinele de ministru şi metodologiile, programele şi restul nu se fac în Parlament, se fac în bucătăria Ministerului Educaţiei şi acolo chiar ne lipseşte o susţinere şi aşteptăm mult mai mult, chiar şi din partea Departamentului pentru Minorităţi, ca să putem ajuta şi să dăm condiţii copiilor ca să înveţe limba română”, a declarat Borboly.

El a adăugat că instituţia pe care o conduce va susţine, în continuare, toate activităţile ce vin în ajutorul elevilor maghiari pentru a învăţa limba română.

Borboly le-a prezentat plângerea consilierilor judeţeni şi i-a rugat să o semneze, precizând că el a făcut deja acest lucru. De asemenea, preşedintele CJ a spus presei că documentul va fi trimis în numele Consiliului Judeţean, dar îi va îndemna pe profesori, elevi, precum şi pe tinerii care nu au promovat examenul de bacalaureat din cauza problemelor avute la proba de limba română să trimită plângeri similare către CNCD.

Este de menționat că UDMR a fost făcut responsabilă, în repetate rânduri, de segregarea școlilor mixte, româno-maghiare – cadrul cel mai favorabil în care copiii pot lua contact, nu numai cu limba, dar și cu întreaga cultură a “celuilalt” – și au fost lansate avertizări că se va ajunge în situația în care copiii maghiari să nu mai cunoască deloc limba română.

Pe lângă efectul de enclavizare și încălcarea principiului european al “integrării minorităților” în procesul de educație, măsurile de separare a școlilor conduc, conform acuzațiilor aduse UDMR de alți reprezentanți maghiari, de o acaparare a posturilor de conducere, în unitățile școlare/de educație nou create, și de conectarea la canalele de fonduri de la bugetele central și locale.

Ileana Kiss

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *