Irina Elisabeta Kovacs, secretar de stat pentru învățământ minoritar, reticentă față de acuzațiile de discriminare a elevilor maghiari

Irina Elisabeta Kovacs Irene Erzsebet
Foto: magazinsalajean.ro

Recent (mai exact în 20 iulie 2018), Consiliul Judeţean (CJ) Harghita, condus de Csaba Borboly, a anunțat că va sesiza Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD), reclamând faptul că elevii maghiari sunt discriminaţi în privinţa modalităţii de învăţare a limbii române şi că sistemul educaţional românesc nu oferă sprijin şi soluţii în acest sens.

În textul plângerii, se precizează faptul că intenţia membrilor minorităţii maghiare este de a aprofunda limba română, însă eforturile sunt obstrucţionate de actualul sistem de educaţie, pe care îl numesc “discriminatoriu”.

Interesat de una dintre cele mai avizate păreri asupra acestui subiect și din dorința de a face mai puțin opac subiectul, pentru public, portalul Transparent News a obținut un interviu, în exclusivitate, de la Irina Elisabeta Kovacs, secretarul de stat pentru învățământul în limbile minorităților naționale din cadrul Ministerului Educației Naționale, o doamnă care a răspuns cu multă amabilitate întrebărilor noastre.

Am întrebat-o pe doamna secretar de stat cum apreciază inițiativa de sesizare a CNCD, de către CJ Harghita și dacă a fost consultată în această privință.

IEK: – Nu am văzut conținutul reclamației. Nu a ajuns la mine. Știu doar din presă, din media, despre acest lucru. Nu știm exact despre ce este vorba. Nu cred că pot să formulez o opinie.

R: Dar din ce ați auzit, fiind membri ai aceluiași partid, ne puteți spune părerea dumneavoastră despre această inițiativă a președintelui Consiliului Județean Harghita? Este bine, este rău? Ce credeți că se va rezolva prin acest demers?

IEK: În prezent, conform legii, din clasa a I-a și până în clasa a V-a, elevii care studiază în limbile minorităților naționale au dreptul de a învăța limba și literatura română, conform unei programe speciale. Cu această programă trebuie respectată gradualitatea, trebuie respectată trecerea de la o clasă la alta. A început în clasa a I-a, cu cinci ani în urmă, iar în anul școlar care se încheie la 31 august a fost implementata programa aceasta specială, de studiu al limbii române, care se bazează mai mult pe comunicare. Anul acesta a fost implementată la clasa a V-a, iar în viitor va fi implementată la clasa a VI-a și așa, gradual, vom urca până când vom ajunge la clasa a XII-a. În momentul în care copiii care studiază conform acestei programe vor ajunge sa dea examenele naționale în clasa a VIII-a sau examenul de bacalaureat, sigur, și subiectele vor fi adaptate la programă. Programa adaptată nu înseamnă ca limba română se studiază la un nivel inferior. Sub nici o formă nu înseamnă acest lucru, ci se studiază puțin altfel, punând accent pe comunicare. În momentul în care clasa a VIII-a dă examen la limba română conform acestei programe, consider că se vor rezolva multe aspecte semnalate acum, pe bună dreptate, de unii reprezentanți ai politicului, ai părinților. Într-adevăr, rezultatele la limba română sunt mai slabe la copiii minorităților naționale. De aceea trebuie adaptată puțin predarea și programa.

R: Vă veți implica în mod direct în acest program?

IEK: – Există programa școlară scrisă, conform legii. MEN stipulează exact acest lucru, că elevii care studiază în limbile minorităților naționale, vor învăța limba română după un program special . Această programă există și se aplică. Sigur, au fost niște probleme, dar nu numai la copiii minorităților naționale, au fost niște aspecte destul de neplăcute la examenul de bacalaureat, în care, în urma contestațiilor, notele au fost crescute sau scăzute. Dar asta e în fiecare an. În fiecare an sunt copii nemulțumiți care consideră că au fost nedreptățiți. Într-adevăr, în acest an au fost și diferențe semnificative. MEN a văzut că între nota inițială și nota obținută după contestație există diferențe și va studia fiecare caz în parte. Dar, concret, la sesizarea, sau nu știu ce a depus, domnul președinte al CJ Harghita, nu pot să mă pronunț atâta vreme cât nu am văzut documentul. Probabil, în urma sesizării CNCD, documentul va ajunge la ministrul Educației Naționale și atunci vom vedea exact ce conține acest document.

R: Ceea ce ați spus dumneavoastră acum este foarte diferit de poziția președintelui CJ Harghita. Dânsul a afirmat că instituția pe care o conduce, părinții și elevii vor depune reclamații la CNCD. Acum, dumneavoastră vorbiți de un program, de o strategie, de altceva…

IEK: – Este dreptul fiecăruia să facă așa cum crede, când se simte discriminat. De asta vă zic, nu știu exact care este textul formulat. Sigur, atunci când se simte discriminat are dreptul să reclame.

R: Aveți mare dreptate, numai că reacția dânsului este diferită, ținând cont că reprezintă o instituție?

IEK: – Eu, în niciun caz, nu doresc să intru în conflict cu domnul președinte. Avem păreri diferite, dar nu reprezentăm tabere diferite. Interesul comun, al tuturor este ca sistemul de învățământ să funcționeze corespunzător. Toți copiii să fie corect tratați. Și în presă au fost semnalate foarte multe cazuri în care rezultatele de la reevaluare au fost diferite față de rezultatele inițiale, ceea ce nu este foarte corect. Atunci, normal că un asemenea copil, mai ales dacă aparține unei minorități,… știți că minoritățile sunt mult mai sensibile. Sunt așa pentru că sunt mai expuse, mai vulnerabile. Dacă un copil de la o minoritate are o asemenea experiență este mult mai sensibil și trăiește altfel acest episod.

Lucian Ionescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *