Alertă pentru părinți! Unul din trei elevi suferă de boli cronice

Situație alarmantă în România: aproape o treime dintre copiii de școală suferă de boli cronice, potrivit unui studiu oficial.

Centrul Naţional de Evaluare şi Promovare a Stării de Sănătate din INSP a dat publicităţii raportul în legătură cu situaţia cazurilor de boli cronice la elevi şi studenţi din în anul şcolar 2017-2018, potrivit transparentnews.ro

Potrivit acestui raport, 28,1% dintre elevi şi studenţi suferă de boli cronice.

Astfel, din 592.551 de copii şi tineri consultaţi, 166.768 sufereau de o boală cronică.

De asemenea, în raport se precizează că procentul copiilor bolnavi din mediul urban (31%) este dublu faţă de cel din mediul rural (14,6%), şi a ajuns la cea mai mare valoare din ultimii 10 ani.

Pe clase, în şcolile din oraşe prevalenţa cea mai mare a bolilor cronice se înregistrează la clasa a VIII-a, unde sunt 41,8% din cazurile descoperite de medici. Un procent important de îmbolnăviri este depistat şi în  rândul studenţilor – 36,1. Tot în mediul urban, la clasa a IV-a (34,2%) şi la clasa a XII-a (32,7%), precum şi la şcoala profesionala (31,3%), în jur de o treime dintre elevii consultaţi sufereau de diverse afecţiuni.

Asta în timp ce în mediul rural la clasa a XII-a (24,2%) este cea mai mare prevalenţă a bolilor.

Principalele afecţiuni cronice întâlnite la preşcolarii şi elevii studiaţi la nivel de ţară sunt viciile de refracţie – 25,2% la oraş şi 13,2% la sat.

O altă afecţiune este obezitatea de cauza neendocrină, cu ponderi asemănătoare în funcţie de mediu – 11,7% în şcolile din mediul urban şi 11,2% în cele din rural.

În timp ce la oraş a treia cea mai întâlnită afecţiune este „deformările câştigate ale coloanei vertebrale” (7,65%), la şcolile din sate este hipotrofia ponderala (10,3%).

De asemenea, în raport se precizează că bolile cronice afectează dezvoltarea fizică şi mentală a copiilor.

„Procentul destul de mare al copiilor cu afecţiuni cronice şi al celor cu dezvoltare fizică dizarmonică trebuie să dea de gândit tuturor celor care se ocupă de sănătatea şi dezvoltarea fizică armonioasă a copiilor şi tinerilor”, potrivit raportului.

„Toate aceste afecţiuni şi deficienţe ale nivelului dezvoltării fizice au un mare răsunet asupra capacităţii de adaptare la efort a copiilor, deci cu implicaţii majore asupra procesului instructiv-educativ şi mai ales asupra rezultatelor obţinute de elevi”, se mai arată în documentul INSP.

Raportul recomandă celor care au în administrare şcolile să găsească din timp toţi acei factori care pot genera, favoriza sau agrava aceste deficienţe pe care starea de sănătate a elevilor le poate avea.

marile şi frecventele deficienţe ale mobilierului şcolar (necorespunzător vârstei şi mai ales scopului)

nerespectarea curbei de efort a elevilor la întocmirea programelor şcolare şi la programerea tezelor şi lucrărilor

un iluminat artificial necorespunzător în sălile de clasă, ateliere şi laboratoare

în sezonul rece imposibilitatea asigurării unei temperaturii optime in desfăşurarea activităţilor şcolare

Datele au fost furnizate INSP de medicii din cabinetele şcolare, iar raportul menţionează faptul că nu au trimis date cei din Ilfov. De asemenea, din 9 judeţe – Covasna, Brăila, Braşov, Olt, Mehedinţi, Prahova, Teleorman, Maramureş şi Botoşani nu au fost trimise deloc date din rural, fiindcă în satele din aceste judeţe reteaua de medicină şcolară este „aproape inexistentă“, notează documentul.

Lucian Ionescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *