Presa maghiară din România, beneficiară a banilor de la Guvern

Secretariatul General al Guvernului a publicat luni, 15 iunie 2020, lista cu entitățile de presă care vor beneficia de ajutor financiar de la stat. În expunerea de motive a Ordonanței de Urgență 63/2020, guvernul argumentează că banii puși la dispoziție acoperă două obiective: (1) o campanie de informare pentru public și (2) susținerea presei. Printre beneficiari se numără și o serie de firme care dețin publicații sau posturi de radio în limba maghiară, care au un limbaj ce denotă aservirea totală față de alte interese decât cele locale.

Printre beneficiarii ajutorului oferit de statul român se numără și o serie de publicații și site-uri care își desfășoară activitatea în limba maghiară, conform unei evaluări Paginademedia.ro. Astfel găsim:

  • Editura Háromszék Kiadó SRL (14,280.00 lei) – firma care tipărește ziarul Haromszek,
  • H-Press SRL (14.280 lei) – firmă de distribuție, din grupul care susține apariția publicației Haromszek,
  • Friss Press SRL (142.800 lei) – publicația Szatmari Friss Újsag, deținută de compania ungară Media Development Management kft.,
  • EDITOR BL 49 SRL (57.120 lei) – publicația Brassoi Lapok,
  • PROFITON SRL (164.220 lei) – publicația Székely Hírmondo,
  • GENIUS SRL (19.040 lei) – publicația Banyavidéki Új Szo,
  • IMPRESS SRL (142.800 lei) – publicația NÉPÚJSÁG,
  • Szabadsag SRL (74.970 lei) – portalul on-line de știri din Cluj-Napoca, portalul szabadsag.ro,
  • Prima Press SRL (286.671 lei) – publicațiile Szekelyhon și Kronika,
  • Reflex SRL (71.400 lei) – publicația Heti UJ SZO,
  • Asociatia Atlatszo Erdely Egyesulet (595 lei) – portalul atlatszo.ro.

Un aspect important al acordării acestor fonduri de la bugetul de stat este acela al eficienței măsurii. Potrivit portalului Europei Libere – romania.europalibera.org -, „În România, va fi doar o monitorizare numerică a campaniei publicitare, dar fără nicio evaluare de impact. Potrivit legislației din România, a Legii achizițiilor publice, orice campanie de informare, cum este și aceasta, în baza căreia se dau bani presei, trebuie să urmeze un studiu de impact la șase luni după încheierea campaniei”. Adică nu va verifica nimeni dacă banii contribuabililor români vor fi cheltuiți cu rost, ci doar dacă vor fi cheltuiți.

Ordonanța nu a fost susținută de către parlamentarii USR, care au argumentat că această finanțare nu va ajuta presa, ci o va subordona, și că banii nu vor merge către jurnaliști, ci către patronatele din presă. În același timp, câteva entități media din România,  printre care G4Media.ro, Recorder.ro, Newsweek.ro, Ziarul Financiar și Mediafax au refuzat să se înscrie pentru obținerea de fonduri de la Guvern. G4Media.ro a anunțat public că nu susține principiul banilor acordați presei direct de guvern, ajutor de stat mascat sub forma campaniei de informare, dar că susține cel mult aplicarea unor soluții de natură fiscală, care pot ajuta întreaga industrie media, fără discriminare.

Mihaela Lupu

Foto: kmkz.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *