Un oficial EMA a confirmat. „Este clar că există o legătură cu vaccinul”

Marco Cavaleri, șeful strategiei de vaccinare la Agenția Europeană pentru Medicamente (EMA) a confirmat legătura între vaccinul AstraZeneca și cazurile grave de tromboze la persoane imunizate cu acest ser.

„În opinia mea, putem spune acum, este clar că există o legătură cu vaccinul. Ce cauzează această reacție, totuși, nu știm încă”, spune oficialul EMA.

„Pentru a rezuma, în următoarele ore vom spune că există un link, dar trebuie totuși să înțelegem cum se întâmplă”, adaugă el, în timp ce EMA se va întâlni pe dosar în perioada 6-9 aprilie.

„Încercăm să obținem o imagine precisă a ceea ce se întâmplă, să definim exact acest sindrom datorat vaccinului (…) Dintre persoanele vaccinate, există un număr de cazuri de tromboză cerebrală la tineri mai mare decât ceea ce am face Asteapta. Va trebui sa spunem “, a mai spus el.

De câteva săptămâni, au apărut suspiciuni cu privire la posibile reacții adverse grave, dar rare, după observarea la persoanele vaccinate cu AstraZeneca a cazurilor de tromboză atipică.

Zeci de cazuri au fost deja identificate, dintre care mai multe au dus la deces. În Marea Britanie, au existat 30 de cazuri și șapte decese dintr-un total de 18,1 milioane de doze administrate începând cu 24 martie.

Până în prezent, EMA a susținut că “nu este dovedită nicio legătură cauzală cu vaccinul”, chiar dacă este “posibil” și că beneficiile vaccinării împotriva coronavirusului depășesc întotdeauna riscurile.

Pentru Paul Hunter, specialist în microbiologie medicală la Universitatea din East Anglia intervievat de AFP, „dovezile indică mai degrabă în direcția că vaccinul Oxford-AstraZeneca este într-adevăr cauza”.

De asemenea, un subsecretar de stat italian susține că e posibil ca azi EMA să recomande ca AstraZenca să NU fie utilizat la anumite categorii de persoane.

„Este posibil, pentru o precauție sporită, ca Agenția Europeană a Medicamentului să recomande ca pentru o anumită categorie să nu fie utilizat vaccinul anti-Covid AstraZeneca”, a spus subsecretarul de stat.

EMA se reuneşte de urgență

Experţi ai Agenţiei Europene a Medicamentului (EMA) se reunesc săptămâna aceasta pentru a finaliza evaluarea cazurilor rare de coagulare sangvină şi posibila lor legătură cu vaccinul anti-COVID-19 de la AstraZeneca, a cărui administrare a fost suspendată în unele ţări europene pentru cei cu vârsta sub 60 de ani în aşteptarea concluziilor.

Comitetul de Evaluare a Riscurilor şi Farmacovigilenţă (PRAC), însărcinat cu monitorizarea şi evaluarea securităţii medicamentelor de uz uman autorizate de EMA, are programate reuniuni de marţi şi până vineri, astfel încât se aşteaptă ca raportul de evaluare actualizată privind siguranţa vaccinului AstraZeneca să fie gata în următoarele zile.

La precedenta întâlnire, din 31 martie, PRAC nu a eliminat relaţia cauză-efect, dar nici nu a găsit evidenţe clare ale legăturii dintre AstraZeneca şi dezvoltarea de coagulări sangvine şi o scădere a numărului de plachete (trombocitopenie), astfel încât EMA a continuat să considere că beneficiile acestui vaccin asupra COVID-19, o boală cu risc de spitalizare şi deces, sunt mai mari decât orice efect secundar.

Însă Germania şi Olanda au suspendat din precauţie vaccinările cu AstraZeneca la cei sub 60 de ani în aşteptarea evaluării.

„Întrebarea crucială continuă să fie dacă este vorba de tulburări ulterioare sau anterioare vaccinării. Trebuie să fim prudenţi. Este bine să apăsăm butonul de pauză din precauţie”, a declarat ministrul olandez al sănătăţii, Hugo de Jonge, care a precizat că „nu pot exista îndoieli privind securitatea” vaccinurilor.

Această decizie a fost luată după detectarea la femei cu vârste între 25 şi 65 de ani a cinci cazuri de tromboză în combinaţie cu o scădere numărului de plachete, dintre care una decedat după dezvoltarea unei embolii pulmonare extinse la zece zile după vaccinarea cu AstraZeneca.

Germania a decis, de a asemenea săptămâna trecută, să suspende în mod general administrarea vaccinului anglo-suedez la cei sub 60 de ani la recomandarea Comisiei Permanente de Vaccinare şi în urma a 30 de cazuri de tromboză detectate la persoanele din această categorie de vârstă – în principal femei – dintre care 9 au decedat.

„Persoanele vaccinate trebuie să fie conştiente de posibilitatea foarte scăzută de producere a acestor tipuri foarte rare de coagulare sangvină. Dacă au simptome ce sugerează probleme de coagulare cum sunt descrise în prospectul produsului trebuie să ceară asistenţă medicală imediată şi să informeze personalul profesionist din sănătate despre vaccinarea lor recentă”, a precizat EMA, în plină evaluare.

Austria a fost prima care a dat semnalul de alarmă şi a retras, la începutul lunii martie un lot de vaccinuri de la AstraZeneca, după ce o persoană a fost diagnosticată cu tromboză multiplă şi a decedat la zece zile după administrarea primei doze.

Lucian Ionescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *