Kiraly Andras, despre problemele din învățământul târg-mureșean: ”În primul rând trebuie avut în vedere interesul elevului”

După șapte ani de când a fost numit secretar de stat din partea UDMR, Kiraly Andras consideră că este mult mai bine pentru el să se retragă. Fiind permanent în legătură cu realitățile școlilor din Transilvania este un bun cunoscător al sistemului de învățământ din această zonă a României. A schimbat mai multe guverne și la fel de mulți miniștri ai învățământului. Deși a fost promovat pe linie politică în funcția de secretar de stat, consideră că a făcut doar politica învățământului. De aceea am încercat să obținem, din partea domniei sale, câteva păreri despre subiecte foarte importante privind situația de la școala romano-catolică din Târgu Mureș, precum și despre alte subiecte asemănătoare.

Vreau să vă întreb, care este părerea dvs în legătură cu hotărârea instanței despre situația Liceului  teoretic Romano-Catolic din Tg Mureș? Cum modifică sentința instanței, situația acestui liceu?

  • Am citit și eu în presă. Hotărârea instanței este în prima fază și poate fi atacată. Nu știu ce măsură va lua inspectoratul școlar. Este o situație nedorită cu ce s-a creat acolo și eu sper ca până la urmă se va găsi o rezolvare. Deci, după o serie de discuții care au fost la minister, dar și cu prefectul și cu reprezentanți ai liceului, toată lumea a concluzionat că liceul romano-catolic există și funcționează. Să lăsăm instanța să lucreze și să decidă.

Ce se va întâmpla cu clasele de copii care învață acolo?

  • În momentul de față, pentru noi este primordial să putem reașeza aceste clase, care n-au primit cifra de școlarizare. Să fie arondați la școala cu limbă de predare, maghiară. Însă, în opțiunea mea, liceul cu celelalte clase trebuie să funcționeze în continuare. Deci, au două sau trei clase pentru clasa pregătitoare și trebuie arondați la o școală. Cei din clasa a cincea și clasa a noua, la fel.

Și cum ar trebui să procedeze autoritățile locale pentru rezolvarea situației?

  • În primul rând trebuie luat în vedere doar interesul elevului. Deci, în nicio formă lăsați în afara rețelei școlare.

Acum vreau să vă întreb despre un alt subiect… este vorba despre editarea unui manual de învățare a limbii romane. Știți ceva despre lucrul acesta?

  • Pentru școlile cu predare în limba minorităților naționale se editează în programe specifice minorității respective. Este o prevedere legală care se derulează. La școala primară s-a derulat deja și urmează pentru clasa a cincea, a șasea, etc.

Dar e benefic acest manual sau nu?

  • Având în vedere rezultatele pe care noi le urmărim la evaluări, până la clasa a VIII-a, se vede că acestea sunt slabe la limba română. Deci, noi nu dorim, și nici colegii noștri nu doresc, un manual slab. Noi dorim un manual care să se axeze pe comunicare, pe înțelegerea textului. Trebuie să-i învățăm pe copii să înțeleagă o discuție, să înțeleagă un text și să poată să discute și să se descurce în limba română. De aceea au fost introduse aceste programe și manuale specifice.

Ce noutăți vor aduce aceste manuale? Și ce spun părinții, copiii… ați vorbit cu ei ?

  • A fost o consultare deosebit de largă și toată lumea a fost de acord cu aceste programe și cu introducere a acestor manuale. Eu sper ca în timp să avem rezultate la măsura dorită de toți participanții activi sau pasivi din învățământ.

Lucian Ionescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *