Ceaiului verde pentru sănătate. Efectele sunt miraculoase

Ceaiul verde, originar din China și India, este consumat de secole pentru proprietățile sale terapeutice.

La fel ca ceaiul alb, acesta este obținut din frunzele uscate ale plantei Camellia sinensis, însă nivelul de oxidare al frunzelor determină practic tipul de ceai obținut. Pentru prepararea ceaiului verde se folosesc frunze neoxidate, fiind unul dintre ceaiurile cel mai puțin procesate. Prin urmare, este o sursă importantă de compuși bioactivi benefici pentru sănătate.

În compoziția ceaiului verde se găsesc polifenoli, cafeină, alcaloizi și vitamine din complexul B, care lucrează împreună pentru a menține buna funcționare a organismului.

Pe lângă acești compuși, ceaiul verde conține L-teanină, un aminoacid care acționează la nivelul sistemului nervos. Catechinele, epicatechinele și galatul de epigalocatechină, care fac parte din grupul de polifenoli, acționează ca antioxidanți care împiedică radicalii liberi din corp să producă stresul oxidativ, un proces ce duce la îmbătrânirea prematură a corpului și la declanșarea bolilor cronice.

ARE EFECTE DOVEDITE ASUPRA SĂNĂTĂȚII

Adesea ceaiul verde este consumat pentru gust, dar și pentru efectul său de a energiza organismul, însă acesta are multe alte beneficii asupra corpului ce au fost descoperite de-a lungul timpului de către oamenii de știință. 

În urma unui studiu efectuat de cercetătorii din Marea Britanie se arată că ceaiul verde poate îmbunătăți funcțiile creierului responsabile de starea de spirit, timpul de reacție, memoria și vigilența. Acest beneficiu se datorează cafeinei, dar și compusului L-teanină care crește activitatea neurotransmițătorului inhibitor GABA, cu efecte anti-anxietate.

 De asemenea, L-teanina favorizează producția de dopamină, un hormon esențial pentru buna funcționare a creierului.

Ceaiul verde ajută și la reducerea riscului de a suferi de diabet de tip 2, în special în cazul persoanelor predispuse la această afecțiune. Cercetătorii Japonezi au realizat un studiu amplu pe un eșantion de 17,413 persoane, pe o perioadă de 5 ani. Persoanele care au consumat zilnic mai mult de 3 cești de ceai verde și-au redus cu 42% riscul de a dezvolta diabet de tip 2.

Alte studii arată că ceaiul verde acționează în mod benefic și la nivelul sistemului cardiovascular. Compușii din ceaiul verde îmbunătățesc nivelul colesterolului total, reducând cantitatea de colesterol “rău” (LDL) din sânge.

Totodată, un consum constant de ceai verde crește capacitatea antioxidantă a sângelui, reducând riscul de oxidare a particulelor colesterolului LDL, un factor de risc în apariția bolilor cardiace.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că persoanele care beau ceai verde zilnic au un risc cu 31% mai mic de a deceda din cauza afecțiunilor cardiovasculare.

Pentru prevenirea și combaterea unor astfel de probleme de sănătate, ceaiul verde poate fi utilizat și sub formă de capsule sau comprimate, însă doar la recomandarea medicului specialist. 

CONSUMUL DE CEAI VERDE ACCELEREAZĂ METABOLISMUL

Ceaiul verde conține cantități mari de galat de epigalocatechină, un antioxidant care stimulează procesul de termogeneză și are efecte asupra arderii depozitelor de grăsime.

Acest compus accelerează metabolismul, declanșând în mod natural termogeneza, adică transformarea grăsimilor în energie utilă, cu efecte directe în scăderea în greutate. Astfel, caloriile care sunt transformate în energie nu se mai pot depune sub formă de grăsimi, iar procesul de îngrășare este inhibat.

De asemenea, ceaiul verde conține cafeină, compus care ajută și el la activarea procesului de termogeneză. Astfel, efectul benefic al ceaiului verde este intensificat, datorită acestor doi compuși, esențiali în procesul de slăbire. Mai mult, ceaiul verde reglează cantitatea de zahăr din sânge, iar nevoia de a consuma alimente bogate în calorii și zaharuri este redusă semnificativ.

REȚETĂ PE BAZĂ DE CEAI VERDE PENTRU SLĂBIT

Pentru a prepara o băutură răcoritoare pe bază de ceai verde cu rol în accelerarea metabolismului, ai nevoie de următoarele ingrediente:

460 ml de apă;

1 pliculeț de ceai verde;

2-3 lingurițe de miere;

sucul și coaja rasă de la o lămâie;

1 jumătate de baton de scorțișoară.

Mod de preparare:

Mai întâi pune apa la încălzit, iar inainte de a da în clocot adaugă coaja de la lămâie și jumătatea de baton de scorțișoară. Acoperă vasul și lasă amestecul să fiarbă pentru 3-4 minute. Ia vasul de pe foc și adaugă plicul de ceai verde.

Acoperă din nou vasul și lasă băutura la infuzat timp de 3-5 minute. După ce băutura s-a răcit, strecoar-o și adaugă sucul de la o lămâie și 2-3 lingurițe de miere. Ulterior, se bagă la frigider pentru 20-30 de minute, după care se consumă imediat. 

Pentru a spori efectele acestei băuturi asupra metabolismului, poți adăuga și un vârf de linguriță de pudră de ardei iute. Se recomandă consumul a 1-2 pahare pe zi.

Lucian Ionescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *