Cum poți verifica dacă angajatorul este corect și ți-a plătit contribuțiile la stat. Legea care permite angajaților accesul online la datele proprii

O anomalie ( a câta oară?) există în România și nu permite unei legi să fie aplicată, deoarece nu există infrastructura.

Prostie, incompetență, și delăsare ar putea să spună românii care s-au lovit de acest zid.

Totuși, se pare că, cineva s-a gândit că legea de care este vorba ar putea să fie aplicată online, cu doar câteva click-uri pe internet.

Astfel, angajații vor afla dacă au fost păcăliți de angajatori, în sensul că pot verifica dacă aceștia le-au plătit contribuţiile către stat.

În prezent, avem o lege care le permite angajaţilor accesul online la datele proprii, dar, așa cum am spus, nu se poate aplica din cauza lipsei platformei de aplicare.

Experţii preconizează că implementarea acestei legi va duce la diminuarea muncii la negru şi a evaziunii fiscale.

Așadar, din 2023, românii îşi vor putea verifica vechimea în câmpul muncii cu doar câteva click-uri pe internet.

Zeci de oameni ajung zilnic la Inspectoratul Teritorial de Muncă Bucureşti ca să îşi verifice vechimea în câmpul muncii

Cornel Vengher, angajatul unei firme care nu i-a plătit contribuțiile la stat timp de 3 ani: Nu mi s-a recunoscut vechimea. S-a dat în judecată şi acum a trebuit să vin, să umblu, să mă rog de ei să îmi recunoască vechimea. Ni se reţineau din salariu drepturile pentru CAS, dar nu se virau mai departe.

De la mijlocul anului viitor, astfel de cazuri vor fi depistate din timp, asta pentru că românii vor putea verifica online dacă angajatorii le plătesc la timp dările.

În prezent, există o lege adoptată de Parlament şi promulgată de preşedintele României, dar nu poate fi pusă în practică. Lipseşte infrastructura.

Cristian Vasilcoiu, secretar de stat Ministerul Muncii: “Actualele echipamente care datează din 2001 nu oferă această posibilitate. De altfel, REVISAL-ul a fost iniţial constuit pentru a-i ajuta pe inspectorii de muncă atunci când efectuează un control, astfel încât să o poată face încrucişat”.

Platforma va fi dezvoltată cu fonduri din PNRR şi le va oferi românilor şi informaţii despre studiile absolvite.

În plus, documentul virtual va putea fi printat şi folosit în relaţiile cu instituţiile statului, pentru că are valoare juridică.

Alexandra Micu, specialist HR: “Este un moment de transparenţă, în care ştii că primeşti salariul X pe cartea de muncă, şi în acelaşi timp şi poţi să vezi că acel salariu chiar este real”.

Specialiştii în resurse umane spun că digitalizarea Registrului de evidență a salariaților din România va ajuta la descoperirea mai repede a companiilor care fac evaziune fiscală prin neplata contribuţiilor angajaţilor sau care practică muncă la negru.

Românii îşi pot verifica şi în prezent ce vechime în muncă au acumulat pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice. Pentru asta trebuie să completeze un formular online, dar care trebuie depus la sediul instituţiei, împreună cu actul de identitate – în original și copie. Abia după aceea îşi pot crea un cont.

Lucian Ionescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *