Premieră mondială în Olanda. Prima parcare subacvatică exclusiv pentru biciclete

Dacă ai vizitat Amsterdam, Rotterdam sau Haga, probabil că te-ai întrebat cum este posibil ca toți olandezii să meargă pe bicicletă, oriunde s-ar duce.
În trafic poți vedea câteva mașini, însă bicicletele par a fi mijlocul principal de deplasare. De fapt, nu doar par, ci chiar sunt.
Acum câțiva ani, un studiu efectuat de Departamentul pentru Mobilitate și Transporturi al Comisiei Europene a concluzionat că 36% dintre olandezi preferă bicicleta ca mijloc principal de transport – cel mai mare procentaj de pe continent.
Această țară are o infrastructură perfectă pentru ciclism, piste și intersecții speciale, precum și parcări imense destinate vehiculelor cu două roți.
În Olanda, legea spune că fiecare magazin trebuie să fie dotat cu un spațiu special pentru parcarea în siguranță a bicicletelor.
Mai mult, zonele centrale ale orașelor și cele din apropierea gărilor sunt întotdeauna dotate cu parcări ce pot primi chiar și câteva mii de biciclete.
Parcare subacvatică cu 7.000 de locuri
Olandezii au construit o parcare subacvatică uriaşă, în care maşinile sunt interzise. E destinată exclusiv bicicletelor, se află în Amsterdam, lângă Gara Centrală şi e o premieră mondială.
Parcarea subacvatică a costat 60 de milioane de euro şi e o minune a ingineriei. Au loc acolo 7.000 de biciclete, deocamdată, dar luna viitoare se va deschide si al doilea garaj cu încă 4.000 de locuri.
Este încă o dovadă că Olanda transformă încet, dar metodic, mașinile personale în relicve. Numărul bicicletelor îl depăşeşte de departe pe cel al locuitorilor din marile oraşe. O asemenea parcare lângă o gară centrală e o investiţie bine gândită.
Parcarea în garajul scufundat este gratuită pentru primele 24 de ore, apoi costă 1,35 euro pentru fiecare zi suplimentară.
E foarte convenabil pentru navetişti. Şi îi încurajează pe localnici să îşi lase maşinile acasă.
Desigur, nu orice oraș poate fi ca Amsterdam. Dar chiar și cele care au devenit de curând “prietenoase” cu bicicletele, cum e Parisul de exemplu, dovedesc faptul că dacă se construiesc benzile speciale, vor veni şi bicicliştii.
Lucian Ionescu