Abuzurile grosolane ale furnizorilor de energie electrică şi gaze văzute de ANRE. Beneficiarii voucherelor pentru energie se plâng de birocraţie

ANRE vine în sprijinul clienților casnici ai furnizorilor de energie electrică şi gaze și obligă companiile care au întârzieri în emiterea facturilor să eşaloneze automat sumele datorate de client, fără penalităţi.

ANRE a publicat şi modelul de factură simplificat. Între timp, la aproape o lună de la debutul plăţii cu voucherele pentru energie, beneficiarii se plâng de birocraţie.

Regulamentul cere eșalonarea automată a sumelor pentru facturi care acoperă două sau mai multe luni, fără ca furnizorul să întrebe clientul în prealabil.

Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte ANRE: “Dacă vorbim de un consum pentru două luni, pe lângă scadenţa normală a întregii valori a facturii de 15 zile, trebuie să existe o variantă în care jumătate din sumă are o scdenţă în 15 zile, şi cealaltă jumătate în 45 de zile. (…) Vă recunosc că, deşi regulamentul este valabil încă din februarie pentru energie electrică, eu încă nu am văzut asemenea facturi. (…) Am văzut, în schimb, factura emisă pentru două luni, în care nu apărea posibilitatea plăţii eşalonate, a fost motivul pentru care săptămâna aceasta am trimis la toţi furnizorii o atenţionare să respecte regulamentul.”

ANRE a introdus totodată un model de factură simplificat, pe care furnizorii de energie electrica vor fi obligați să-l respecte.

Deși consideră că e o decizie corectă, specialiștii atrag atenția că unele întârzieri au fost provocate de măsurile decise de autorități.

Dumitru Chisăliță, expert în energie: “Anul 2022 a fost un an plin de experienţe negative în ceea ce priveşte facturarea, fie că vorbim de nenumăratele modificări în legislaţia în vigoare, ceea ce a făcut ca necesitatea modificării unor softuri să facă ca facturile să ajungă târziu, fie datorită unor situaţii particulare la nivelul unor furnizori. (…) Consumatorii s-au trezit că trebuie să plătească sume mari, care cuprindeau una, două, trei, cinci, şase, nouă facturi la un moment dat.”

Măsura privind eșalonarea sumelor de pe facturi se aplică și consumatorilor vulnerabili. Indiferent de perioada de întârziere a facturilor, furnizorii sunt obligați să le eșaloneze pe cel puțin 3 luni. Printre consumatorii vulnerabili sunt numeroși pensionari cu venituri mici, care au primit carduri sociale pentru achitarea facturilor. Ocazie pentru noi cozi în fața oficiilor poștale, unde aleg să plătească mare parte din beneficiari.

Potrivit ministrului pentru Investiții europene, până acum s-au efectuat în jur de 500.000 de plăți cu vouchere electronice, în valoare de 155 de milioane de lei.

Peste 590.000 de români au fost notificați că nu vor primi ajutorul guvernamental, se arată într-o notă a Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), majoritatea din cauza cerințelor aberante ale ordonanței de acordare a acestui ajutor pentru plata energiei.

Lucian Ionescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *